AZ ÚJ PARADIGMA
Paradigma a 70-es évek elejéig |
Paradigma napjainkig |
Új paradigma: Organet |
CÉLOK |
- a nyelvtani alapok lefektetése
- szókészlet gyarapítása
- a nyelvtani szerkezetek megértése, gyakorlása és használata
|
- a nyelvtan mellőzése, háttérbe szorítása
- szókészlet gyarapítása
- panelmondatok magoltatása (ez elvileg a kommunikációs célt szolgálná)
|
- a nyelvtani alapok lefektetése
- a szerkezetek megértése, gyakorlása és megtanulása
- a szerkezetek szerves rendszerré építése (azaz kommunikációs célokra való felhasználása)
|
HOGYAN VALÓSUL(T) MEG? |
- rengeteg nyelvtani teszt (fordítási gyakorlatok, feleletválasztós gyakorlatok,stb.)
- szódolgozatok
a szavak jelentésére vonatkozó gyakorlatok
- olvasmányok fordítása
- hanganyagok
(szépen, érthetően felolvasott szövegek, semmi élethűség)
|
- apróbb nyelvtani panelek, általában rendszer nélkül tálalva (hátránya: nem épül fel a nyelv szerkezete)
- kitöltős feladatok (a tanuló minél kevesebbet fárassza magát írásbeliséggel)
- szódolgozatok
a szavak használatára vonatkozó gyakorlatok
- olvasás utáni szövegértési feladatok (kérdésekre válasz, stb.)
- párbeszédes olvasmányok (a nyelvi fordulatok erősítése)
- hanganyagok valós élethelyzetekben, változatos kiejtések, akcentusok, stb.
|
- a nyelvtani elemek megértésére, begyakorlására vonatkozó feladatok (drillek, fordítási feladatok)
- olvasás utáni szövegértési feladatok (csak az eddig tanult nyelvtan szerepel az olvasmányokban)
- párbeszédes olvasmányok, nyelvi fordulatok
- hanganyagok (minden típusú: kiejtést tanító, tollbamondás, valós élethelyzetekben különböző akcentusok, stb.)
- rendszeres fogalmazásírás
|
HANGSÚLYT KAP: |
- a nyelvi elemek megértése, megismerése és bizonyos értelemben rendezése
- magas szintű írásbeli kommunikáció megvalósítása
|
- a nyelvi környezet megismerés (kultúra, stb.)
- a szóbeli kommunikáció megvalósítása
|
- a nyelvi elemek megértése, megismerése és bizonyos értelemben rendezése
- a nyelvi környezet megismerése (kultúra, stb.)
- közép- és magas szintű írásbeli és szóbeli kommunikáció megvalósítása
|
Miért jó tehát, ha az új paradigmát alkalmazzuk az angol nyelvtanulás során?
- egyesítjük a régen bevált angol nyelvtanítási módszereket az új, napjaink igényeihez igazított kommunikációs módszerekkel
- ezáltal energiát, időt és pénzt spórolhatunk meg, hiszen a nyelvet mint rendszert tekintjük, melyre egymás után építhetők fel az egyes elemek
- nyelvtudásunk alappillérei a nyelvtani elemek lesznek, melyre felépítményként bármilyen szintű és stílusú, hétköznapi vagy szaknyelvi kommunikációs tudás építhetünk
- nem csak az írásbeli, vagy csak a szóbeli kommunikáció a cél, hiszen mindkettő megvalósul egyaránt
MINDEGY, HOGY KI VAGY, HÁNY ÉVES VAGY, HOL ÉLSZ, ÉS MIKOR ÉRSZ RÁ TANULNI, A MI TANANYAGAINKBÓL ÉS A MI TANÁRAINK SEGÍTSÉGÉVEL, ÉS PERSZE SAJÁT MUNKÁD HOZZÁADÁSÁVAL BIZTOSAN ELVISZÜNK LEGALÁBB EGY KÖZÉPFOKÚ NYELVVIZSGÁIG, ÚGY VIGYÁZZ!
View All