Hogyan tanulunk meg angolul gondolkodni?
Íme egy kérdés, mely megosztja a nyelvet tanulókat és tanítókat, sőt, még a nyelvészeket is. |
Abban gyakorlatilag mindenki egyetért, legyen szakmabeli vagy dilettáns, hogy a kisgyermek kortól, azaz mondjuk 6-8 éves korig (feltéve ha a gyermek mentálisan egészséges) elsajátított nyelv (1,2,3 stb. nyelv) anyanyelvnek tekinthető. Azt is tudjuk, hogy azok a gyerekek, akik később kezdenek el második, harmadik stb. nyelvet tanulni, valószínűleg már nem lesznek képesek anyanyelvi szinten elsajátítani a tanult nyelvet. Azok a gyerekek, akik ennél később kezdenek el második, harmadik stb. nyelvet tanulni, már egyáltalán nem valószínű, hogy képesek lesznek anyanyelvi szinten használni a tanult nyelvet. A felnőtt korban elkezdett nyelvtanulás pedig nem eredményezhet anyanyelvi szintű tudást, csak nagyon kivételes esetben.
Van-e szükség anyanyelvi szintű tudásra ahhoz, hogy megtanuljunk idegen nyelven gondolkodni?
Jó hír: NINCS. Amire szükségünk van, az a megfelelően rendszerezett tanulás, előrehaladásunk megfelelő iránya (ezt biztosítjuk mi) valamint inspiráció, szorgalom és kitartás (ami az Ön részéről elengedhetetlen). E két dolog együtt a garancia arra, hogy nem magyarról angolra fog fordítani beszéd, vagy fogalmazásírás közben, hanem agya a már tanult nyelvi repertoárból fog válogatni és a számára már ismert keretek között lesz képes megfogalmazni mondandóját. Ez azt jelenti, hogy amikor beszél vagy fogalmazást ír, nem fognak olyan elemek eszébe jutni, amiket eddig még nem tanult, fogalmazása csak olyan nyelvi nehézségű lesz, amilyen mértékű a tudása. Ez azonban nem jelenti azt, hogy magasabb szintű gondolatokat ne tudna megfogalmazni alacsonyabb nyelvi szinten.
Példaként tekintse meg egyik csemegénket (ára: 300.- Ft): A New Flat. Ebben az olvasmányban nem szerepel egyéb, mint igei-névszói állítmány, a ‘there be’ szerkezet, és a ‘have/has got + főnév’ szerkezet. Teljesen alapszintű mondatkombinációk, melyekkel egy lakást, a lakás tulajdonosának a véleményét, hozzáállását és a lakás környezetét leírtuk, egyetlen igei állítmány nélkül, azaz egyetlen cselevés vagy történés nélkül.
Tehát: Mit jelen valójában az, hogy idegen nyelven gondolkozunk?
Csupán annyit jelent, hogy a helyes és tudatos nyelvtanulási módszer következtében agyunk nyelvtudásunk egy-egy adott szintjén a már megtanult nyelvi elemekből fog válogatni. Nem akarunk majd olyasmit mondani nyelvileg-nyelvtanilag, amit még nem tudunk kifejezni.
Szeretném felhívni a figyelmet az előző bekezdésben kiemelt szóra: megtanult. Ez nagyon fontos, hiszen ez alatt azt értjük, hogy a tanuló elsajátított egy nyelvi szerkezetet: megértette és többször is begyakorolta, azaz ‘bevitte’ aktív nyelvi repertoárjába. Ez azonban csakis kitartó és szorgalmas tanulással lehetséges, megfelelő útmutatás alapján.
És még egy apróság: hogy miért fontos többnyelvűnek lenni a munkaerő piacon, arra ebben a cikkben kaphat kimerítő választ: 10 Reasons Why Being Multilingual Is a Key Advantage in the Job Market
Amennyiben felkeltettük érdeklődését, és nyelvstúdiónkban szeretné elkezdeni, illetve folytatni nyelvtanulását, kérjük, töltse ki az alábbi űrlapot, és rövid időn belül megkeresi Önt szaktanárunk emailben, illetve telefonon.