Miért kell sok fogalmazást írni? Rettenetes kín a legtöbb tanulónak.
Mit értünk fogalmazásírás alatt? Már az általános iskola alsó és felső tagozatában írunk fogalmazást. Amikor fogalmazást írunk, tulajdonképpen leírjuk egy élményünket, vagy panaszunkat valamivel kapcsolatban, vagy kérésünket valaki felé, de még sok más egyéb témáról is írhatunk. Amikor levelezünk, chat-elünk, blogolunk, beírunk egy áruházi panaszkönyvbe, és így tovább, akkor is tulajdonképpen fogalmazást írunk, bizonyos szabályok alapján. Azaz, a különböző stílusban és különböző célból/okból megírt fogalmazások különböző fogalmazási kategóriákba tartoznak, tehát különböző szabályok vonatkoznak rájuk. Íme néhány példa: – esszé – leíró vagy érvelő fogalmazás – kritika – ismertetés – panasz. Egy érvelő fogalmazást például valószínűleg nem írhatunk meg egy leíró fogalmazás stílusában, hiszen mondanivalónk állításokon és azok megindoklásán, illetve megcáfolásán alapul, nem pedig egy bizonyos dolog, táj, ember stb. jellemzésén. Vagy egy kritikát, mondjuk egy könyvről, amit olvastunk feltétlenül úgy kell megírnunk, hogy hiteles legyen; felkészültnek kell lennünk abban a tekintetben, hogy egy könyvről hogyan kell kritikát írni, illetve a kritikának milyen elemeket kell tartalmaznia, mit kell figyelembe vennie. Fogalmazásunk egyébként nem tekinthető kritikának, legfeljebb egy félresikerült esszének. Néhány fontos szempont a fogalmazás írásakor:
- stílus, hangvétel
- a megfelelő tagolás (bevezetés, tárgyalás, befejezés)
- a mondatok nyelvileg megfelelő összekapcsolása (például kötőszók használata)
- szövegkohézió (a szöveg elemeinek nyelvtani, illetve jelentésbeli kapcsolatai, valamint a tartalmi-logikai kapcsolatok egyértelműsége, érthetősége, stb.)
Amikor már megtanultunk helyesen fogalmazást írni, tulajdonképpen félig megtanultunk beszélni is. Hiszen megtanultuk gondolatainkat összeszedni mind a mondandónk témáját, annak kifejtését, illetve a célnak és helyzetnek megfelelő előadási stílust illetően. Azaz, egyfajta passzív tudásra tettünk szert, amit beszédcentrikus nyelvórákon ösztönösen fogunk aktivizálni úgy, hogy nem kell már azon gondolkodnunk, hogy hogyan is fogalmazzunk meg valamit, milyen nyelvi elemeket használjunk, és így tovább, hanem válogathatunk a számunkra ismert nyelvi repertoárból (tehát angolul gondolkozunk, és nem magyarul, azaz nem fogalmazzuk meg előre magyarul, amit mondani akarunk, majd lefordítjuk azt). Így beszédünk helyes lesz, érthető, folyékony és ami a legfontosabb, tovább fejleszthető. Megtanulhatunk beszélni angolul úgy is, hogy nem fektetjük le a nyelvi alapokat, és nem írunk fogalmazásokat, de akkor beszédkészségünk egy bizonyos szinten túl (és ez nem túl magas szint, inkább csak egy ‘majdelboldogulokvalahogy’ szint) rendkívül lassan, de leginkább sehogyan sem fog fejlődni. És ha ezen a ponton jövünk rá arra, hogy fontos lenne megtanulnunk angolul, sajnos gyakorlatilag elölről kell mindent kezdeni. 🙁
Amennyiben kedvet kapott fogalmazások írásához, és szeretné, hogy azokat kijavítsuk Önnek, küldje el fogalmazásait az organetjavitas@gmail.com email címre word dokumentum formátumban. Ha magától nem tud fogalmazási témát kitalálni, itt kérhet tőlünk. A javítási költséget (amennyiben Ön nem az iskola tanulója, 1500.- Ft-ot, amennyiben az iskola tanulója 1.000.- Ft-ot) utalja át bankszámlánkra (Mizsei Márk, OTP 10918001-00000059-68040002) és miután az átutalt összeget jóváírták számlánkon, fogalmazását kijavítva, szaktanári javaslatokkal egy-két napon belül visszaküldjük. Arra is van lehetősége, hogy a javítással kapcsolatban kérdést tegyen fel emailben a javító szaktanárnak.
Amennyiben személyesen szeretne szaktanárunkkal beszélni, kérjük, töltse ki az alábbi űrlapot, hamarosan felvesszük Önnel a kapcsolatot emailben vagy telefonon.