12 Hogyan tanulunk/tanuljunk angolul?

Képtalálat a következőre: „idegen nyelv tanulása”

Hogyan tanuljunk idegen nyelvet, és miért így?

A legfontosabb tényezők a nyelvtanulásban

Látszólag, laikus szemmel nézve, idegen nyelvet tanulni egyszerű dolognak tűnhet:  a nyelvtanuló különféle tanulási folyamatai során (nyelvi alapok lefektetése, szótanulás, stb.) meghatározott célnyelvi tudásra (általános nyelv, gazdasági nyelv, stb.)  tesz szert. Mindhárom tényezőnek azonban (a tanuló, a tanulási folyamat és a nyelv)  nyilvánvalóan vannak további jellemzői, természete. Lássuk tehát a három legfontosabb tényezőt, melyek döntően meghatározzák a nyelvtanulás folyamatát és minőségét:

  • a tanuló
    – társadalmi réteg, család (ahonnan származik)
    – személyiség
    – életkor
    – képességeik fejlettsége
    – intelligencia (bármilyen intelligencia, és nyelvi intelligencia)
    – attitűd (hozzáállás, viszonyulás valamihez)
    – motiváció
  • tanulási folyamat
    – tudatos / nem tudatos tanulás
    – formális tanulás (közoktatás, felsőoktatás, OKJ)
    – non-formális tanulás (az egyén igényeihez illeszkedő képzések; általában nem zárulnak szélesebb körben elismert bizonyítvány szerzésével)
    – 
    informális tanulás (elsődleges célja nem a tanulás; ismeretek szerzése szakmai beszélgetésekből, filmekből, stb.)
    – az egyénre jellemző tanulási sajátosságok
  • a célnyelv
    – már anyanyelvi tudásunknak birtokában teszünk rá szert
    – az anyanyelv és a célnyelv típusa lehet egymástól távoli, illetve egymáshoz közeli

Tehát, az idegen nyelv tanulását sok-sok tényező befolyásolja, melyek részben adódhatnak kulturális, illetve társadalmi hátterünkből, részben saját egyéniségünkből, illetve magából az oktatási módszerekből (közoktatás, nyelvtanfolyamok, magánórák, stb.), melyet tanáraink alkalmaznak. Ezek látszólag adott, tőlünk független tényezők, de a tanuló képes változtatni például megfelelő motiváció hatására tanulási szokásain, vagy az adott nyelvhez való hozzáállásán. Sőt, arra is sokszor képes, hogy a számára megfelelő módszert kiválassza. Tehát a tanuló maga nagymértékben képes befolyásolni a tanulási folyamatot, amennyiben akarja. (például kap egy kecsegtető állásajánlatot, külföldi munkalehetőséget, vagy kötelezővé tesznek számára valamely nyelvvizsgát, stb.)

A nyelvtanulás általában, azaz az átlag tanuló számára legmegfelelőbb módszerek

Átlagos tanulónak nevezzük azt a tanulót, amelyik átlagos iskolai végzettségű, átlagos képességű, és nyelvtudását alapszintig (azaz nagyjából középfokú nyelvvizsga szintig)  kell megszereznie.
Itt mindjárt tisztáznunk kell  egy félreértést: alapszintű nyelvtudásnak azt a nyelvtudást nevezzük, mellyel a tanuló képes elvárható szintű szóbeli, illetve írásbeli kommunikációra. Ez a szint általában a középfokú nyelvvizsgák szintje. Persze vannak olyan tanulók is, akik felsőfokú nyelvtudásra törekednek. Ezek a tanulók kiváló nyelvkönyvek sokaságából válogathatnak, ha már elérték az alapszintet.

Az alapszint eléréséhez azonban rendkívül fontos a megfelelő tananyag és módszer kiválasztása, hiszen az alapok lefektetése jelenti azt a lehetőséget, hogy később könnyedén, jól és mindig a megfelelő stílusban használhassuk a tanult idegen nyelvet. Az alapok nélkül ez lehetetlen. Illetve lehetséges, amennyiben a tanuló gyermekkora óta él a tanult nyelvet anyanyelvi szinten beszélők között. Ilyenkor nincsen szükség nyelvtani/nyelvi alapozásra.
Tehát a megfelelő tanulási módszer létfontosságú. Ez pedig nem más, mint a nyelvi alapok lefektetése, a nyelv szerkezetének megismerése, majd az írásbeli és szóbeli  kommunikáció fokozatos felépítése a megfelelő módon. Amennyiben a nyelvtanulás elején elmulasztjuk megérteni magát a nyelvet, amelyet tanulunk, nem haladunk sorban a megfelelő lépésekben, soha sem leszünk képesek  számunkra könnyed szinten kommunikálni.

Tehát, mi az, ami elvárható a megfelelő nyelvtanulási módszer alkalmazásától?

  1. a tanuló a tanult nyelven gondolkozik (a legelső pillanattól!!!!)
    ez nem a tanulás végeredménye, hanem a tanulási folyamat része rögtön a kezdetektől
  2. a tanuló az alapszint elsajátítása után mind szóban, mind írásban társadalmi helyzetéhez képest elvárható módon kommunikál
  3. a tanuló a nyelvtanulásba fektetett pénzét, idejét és energiáját a leggazdaságosabban váltja át az általa óhajtott szintű nyelvtudásra:
    pénz+idő+energia  kívánt nyelvtudás

    rossz módszer esetén a képlet:
    pénz+idő+energia > kívánt szintű nyelvtudás

Amennyiben felkeltettük érdeklődését, és nálunk szeretne angolul tanulni, kérjük, töltse ki az alábbi űrlapot, szaktanárunk hamarosan felveszi Önnel a kapcsolatot.

View All

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Visszajelzés
guest

0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x